Elektronická evidence tržeb se objevila jako rozhodnutí, které vzbudilo velké emoce. Cílem zavedení EET mělo být umožnění kontroly státu nad tokem hotovosti v účetnictví firem. Ve výsledku se tedy všechna odvětví podnikání postupně zapojila do komunikace s finančními úřady a ukládání účtenek.
Legislativa EET pro živnostníky
Povinnost vést elektronickou evidenci tržeb se dotýká všech firem, které přijímají platby v hotovosti, stravenkami nebo šeky. Výjimku tvoří pouze prodejci ryb v předvánočním období, poskytovatelé sociální služeb, provozovatelé veřejných toalet a sektor státních institucí.
Do EET jsou aktuálně zapojení podnikatelé z 1. a 2. vlny, to znamená všichni ti, kteří podnikají v gastronomii a ubytování, plus maloobchodní a velkoobchodní prodejci. Spojená 3. a 4. vlna se měla připojit letos, ale koronavirus zamíchal kartami. Proto firmy, které poskytují služby – od kadeřnic až po právníky nebo lékaře –, nyní čekají, co bude dál. Poslední vlna, zahrnující veškerá dříve nezapojená povolání, zatím EET jen vyhlíží.
Typy režimů EET pro živnostníky
Celkem existují 3 režimy EET, v rámci kterých lze splnit povinnost evidence tržeb. Z principu všichni automaticky spadají do běžného režimu a o zařazení do jiného typu je potřeba zažádat. K žádosti je potřeba doložit splnění podmínek pro zjednodušený nebo zvláštní režim.
1. Běžný režim EET (online)
Běžný režim EET znamená, že podnik se připojí k on-line aplikaci a veškeré vystavené účtenky ihned odesílá finanční správě. Tato varianta je nejpohodlnější v případě, že máte víceméně stabilní připojení k internetu a denně k vám zavítá hodně zákazníků. Celou svou zákonnou povinnost splníte jednoduše tím, že markujete přes EET pokladnu.
2. Zjednodušený režim EET (off-line)
Zjednodušený režim EET je určený pro podnikatele, kteří nemají možnost odesílat data na finanční správu ihned, protože v místě provozu není připojení k internetu. Tato varianta využívá také aplikaci a EET pokladnu, která vystavuje účtenky zákazníkům, ale data o prodejích odesíláte jen jednou za pět dnů.
Zvláštní režim EET (papírově)
Zvláštní režim EET znamená vedení účtů v papírové podobě. Pro tento provoz tedy nemusíte mít elektronickou pokladnu ani aplikaci. Podmínky pro přiznání zvláštního režimu jsou obsáhlejší. Tato varianta je určena pouze pro neplátce DPH do dvou zaměstnanců a je potřeba splnit i kritéria obratu. Souhrn informací najdete například v článku Platí pro vás zvláštní režim EET a co to vůbec znamená?.
Výběr pokladny EET pro živnostníky
EET pokladnu potřebujete v případě, kdy spadáte do běžného nebo zjednodušeného režimu. Vybírejte s ohledem na to, aby pokladna splnila svou funkci, a zároveň vám byla dobře „po ruce“. Nápomocný pro vás může být například článek 4 základní vlastnosti nejlepšího pokladního systému. U miniPOSu najdete celou škálu EET pokladen všech velikostí a tvarů, mnohem důležitější než vzhled jsou ale funkce.
Závěrem
Ať už vybíráte kdekoli a jakkoli, hledejte takové řešení EET pokladny, které se v budoucnu přizpůsobí změnám. Pokladna by měla ukládat data bezpečně na server, abyste mohli zařízení v případě potřeby vyměnit. Zohledněte také souhrn všech podporovaných funkcí, které sice dnes nevyužíváte, ale v budoucnu by se mohly hodit. Určitě nepodceňujte ani aktualizace a technickou/zákaznickou podporu prodejce.
Provoz EET aplikace vás nemusí stát „ranec“, prohlédněte si ceník našich tarifů.